A projekt eredményei
Az RLG projekt alábbi termékei letölthetők és forrásra való hivatkozással bárki által szabadon felhasználhatók.
Alapozó tanulmány
Az elemzés célja azoknak a sajátosságoknak a meghatározása volt, amelyek a NEET fiatalokat és a számukra elérhető társadalmi-gazdasági lehetőségeket európai szinten általánosan, illetve országonként eltérő módon jellemezték 2014-ben. A dokumentum áttekinti, hogy melyek tűntek akkor a legfontosabb közös, illetve eltérő vonásoknak a négy ország esetében. A programfejlesztés nagy része a hasonlónak tekinthető alapokra épült. A gyakorlatok egy kisebb hányada azonban igyekezett figyelembe venni az országonkénti egyedi jellemzőket is.
Letöltés...
Tréneri kézikönyv
A trénereknek készült kézikönyv lényegében összefoglalja mindazt a módszertani tudást, amely a hároméves projekt során létrejött. A segédlet a program részletes bemutatása mellett, leírja a tréneri és a megfigyelői szerep lényegét, s támpontokat nyújt ahhoz is, hogy miként lehet felkészülni e szerepek sikeres ellátására. Tanácsokat ad a programban résztvevő fiatalok kiválasztásához, a kompetenciák felméréséhez, valamint a tréning megtervezéséhez és a folyamat irányításához. Mellékletében számos sokszorosítható űrlap és kérdőív található.
Letöltés...
Utókövetési útmutató
Ez a dokumentum – a projekt tesztcsoportjaiban szerzett tapasztalatok alapján –, abban nyújt gyakorlatias támogatást a program felhasználóinak, hogy milyen módon kísérjék figyelemmel a résztvevők életútjának alakulását a tréning befejezése után. Az utókövetés elsődleges célja annak megállapítása, hogy a saját maguk számára megfogalmazott tervekhez képest, történt-e pozitív változás a fiatalok életében. A kapcsolat fenntartása azonban lehetőséget kínál a szükség szerinti segítségkérésre és segítségnyújtásra is.
Letöltés...
Záró tanulmány
A projekt záró tanulmánya konkrét példákkal, adatokkal és fotókkal illusztrálva, átfogó képet ad a három éves munka céljairól, kereteiről, eredményeiről és hatásairól. A program eszköztárának és a megvalósítás folyamatának bemutatása mellett felvázolja a NEET célcsoport európai helyzetét alakító legfontosabb trendeket. S körvonalazza a felnőttkori tanulásnak azokat a jellemzőit, amelyek következetes figyelembevételével készült az RLG program.
Letöltés...
*
A partnerek a program folyamatos karbantartását tervezik. Ezért a projekt keretében létrejött alábbi mérőeszközök és gyakorlatok sok-sok elemből álló eszköztárát mind a négy országban a fejlesztőkkel kapcsolatba lépve lehet térítésmentesen megkapni.
Önértékelő kérdőívek
Mivel a programban kitüntetett szerepet játszik a fiatalok reflektivitásának ösztönzése és támogatása, a saját vállalkozói kompetenciák, személyes jellemzők és társas készségek megítélését számos önértékelő kérdőív segíti. Az ezekhez kapcsolódó feladatok különféle tevékenységekbe illeszthetők a megvalósítás során.
Gyakorlatok az alapvető vállalkozói kompetenciák előzetes felméréséhez
A projekt fontos törekvése volt, hogy a célul kitűzött fejlesztés eredménye mérhető legyen, amihez nélkülözhetetlen a beavatkozás előtti állapot rögzítése, majd a változás ahhoz viszonyított értékelése. E szándék eredményeként született meg a nyitó felmérés tíz részletesen kidolgozott tevékenységsora, amelyek mindegyike 2-2 kompetenciaterület viselkedéses megnyilvánulásainak adott szempontok szerinti megfigyelését és értékelését teszi lehetővé. Egy példa a felmérő gyakorlatok közül:
Adjuk el!
Gyakorlatok az alapvető vállalkozói készségek fejlesztéséhez
A program összesen 148, minden szükséges tanulói és tréneri segédlettel ellátott gyakorlatból áll, amelyek összességükben mintegy 80 órányi foglalkozáshoz kínálnak fejlesztő eszközöket. A helyi szükségletekhez rugalmasan adaptálható gyakorlatok mindegyike a következő tíz kiemelt kompetenciaterület erősítését célozza: alkalmazkodás és rugalmasság, üzleti gondolkodás és tudatosság, döntéshozatal, társas készségek, tervezés és szervezés, problémamegoldás, hajlandóság a tanulásra, felelősségvállalás, kezdeményezőkészség, kockázatvállalási hajlandóság. Néhány példa a tréninggyakorlatok közül:
Pohárgyártás
Kedves vagy önző
Vak festő
Sikerek és kudarcok
Gyakorlatok az alapvető vállalkozói készségek fejlődésének felméréséhez
A tréning végén – csakúgy, mint az elején –, tevékenységek megfigyelése révén lehet képet kapni a résztvevők kompetenciaszintjéről a kiemelt tartalmi területeken. Ezt öt komplex, a korábbiaknál összetettebb feladat, valamint a hozzájuk tartozó megfigyelési szempontsor segíti a program eszköztárában. Egy példa a gyakorlatok közül:
Jövőbeli céljaim
*
A projekt valamennyi résztvevője örömmel fogadja az érdeklődő szervezetek és/vagy szakemberek megkeresését, ha hasznosítani kívánják a fenti eredményeket, illetve be kívánnak kapcsolódni ezek továbbfejlesztésébe. A program gazdáival a fejlesztésben közreműködő partnerországokban az alábbi e-mail címeken lehet felvenni a kapcsolatot:
Magyarország – EDUNET Alapítvány info@edunet.hu
Németország – Euro-Trainings-Centre: info@etcev.de
Lengyelország – Krakkói Pedagógiai Egyetem: rlg@up.krakow.pl
Egyesült Királyság, Skócia – Train’d Up Ltd: enquiries@traindup.org